Dacă în ianuarie mi-ar fi spus cineva că aniversarea de 60 de ani a Randstad va fi complet virtuală din cauza unei pandemii globale, aș fi crezut că este cel mult o glumă bună. Cu toate acestea, iată-ne aici, ciocnind prin intermediul ecranelor cu partenerii și colegii noștri și celebrând într-o formulă cu totul nouă, în "noua normalitate".
Pandemia COVID-19 a cauzat reinterpretări semnificative ale afacerilor, ne-a afectat drastic viața și va modela pe termen lung viitorul modului în care ne desfășurăm activitatea. Piața forței de muncă s-a schimbat radical, de la una condusă de candidați, la una unde angajatorii au poziția de putere și estimăm că va rămâne așa. Siguranța locului de muncă a devenit mai importantă decât salariul iar atmosfera plăcută în mediul profesional este la fel de apreciată ca înaintea pandemiei. Cât de sigur este locul de muncă? Cât de flexibil este modul de lucru? sunt întrebările pe care le-am auzit cel mai des de la candidați, în acest an.
Am privit în urmă, la ce a impulsionat compania pe care o reprezint pe piața din România să se dezvolte de la o mică afacere locală la cea mai mare firmă globală de servicii de resurse umane. Mi-am dat seama că atributele ce stau la baza acestei evoluții sunt aceleași care formează pilonii pe care astăzi organizațiile se sprijină pentru a naviga cu succes prin aceste vremuri care stau sub semnul incertitudinii.
1. Resursa umană ca generator de valoare
Potrivit World Economic Forum, odată cu nevoia companiilor de a reconstrui strategiile de resurse umane, s-a relevat un element lipsă semnificativ – nu sunt implementate instrumente de măsură a valorii talentelor și pentru cuantificarea profitului generat de investiția în resurse umane. Realitatea arată că până acum companiile au privit forța de muncă mai degrabă din perspectiva costurilor decât a valorii create de aceasta. Mobilitatea talentelor și importanța dată recalificării și pregătirii pentru noi roluri și responsabilități vor asigura succesul în afaceri, deoarece nevoia unei forțe de muncă agile este esențială în noua normalitate.
2. Atenție la activitățile care fac diferența
Mulți dintre cei aflați în poziții de conducere trec prin presiunea de a răspunde la criza globală în modul cel mai eficient și rapid posibil. Teama de necunoscut este inconfortabilă și îi poate împinge pe lideri spre decizia de a schimba direcția afacerii, ceea ce nu este întotdeauna un răspuns salvator. În perioadele de criză, este imperativă stabilirea celei mai bune strategii pe termen scurt și concentrarea pe obiectivul final, pe promisiunea făcută consumatorilor. De exemplu, pentru un jucător din retail furnizarea unei experiențe de cumpărare sigure pentru clienți ar trebui să rămână obiectivul numărul unu.
Aceasta mă trimite cu gândul în urmă cu 60 de ani, când studentul Frits Goldschmeding l-a condus, pe bicicletă, pe primul angajat temporar din portofoliul firmei sale, către noul său loc de muncă. 60 de ani mai târziu, firma sa pune aceeași importanță pe valoarea resursei umane, la altă scară, de data aceasta. Ca lider în serviciile de recrutare, știm spre ce se îndreaptă viitorul, ca urmare a dinamicii provocate de Covid-19. Observăm o creștere a cererii în sectorul serviciilor medicale, logistică și educație, spre deosebire de industria turismului și cea a liniilor aeriene, unde viitorul este la acest moment incert. În acest context, focusul nostru este să găsim soluțiile ce ne pot susține să rămânem relevanți în promisiunea noastră de a conecta organizațiile cu talentele, fiind sprijin pentru ambele. De exemplu, am adus în acest an, și în plan local, instrumente foarte apreciate, cu tradiție la nivel de grup, printre care analizele de piață, studiul privind Tendințele în Resurse Umane, studiul Work Monitor, prin care, alături de studiul Romania Employer Brand, a cărui ediție locală a debutat în 2019, susținem nevoia clienților de a privi în context și în viitor, pentru a depăși această perioadă.
3. Înovația generează creștere
Poate că este un termen utilizat excesiv, cu toate acestea inovația este mai importantă ca niciodată, pentru supraviețuire și creștere. Un sondaj realizat de compania de consultanță McKinsey, printre mai mult de 200 de top manageri, arată că aproape trei sferturi dintre aceștia simt că 2020 a venit cu schimbări majore în modul în care lucrăm și trăim, iar 90% cred că s-a schimbat fundamental modul în care fac afaceri. Numai 1 din 5 respondenți are expertiza, resursele și angajamentul de a-și asuma noi indicatori de creștere.
Pe măsură ce industriile se realiniază, clienții își schimbă obiceiurile de cumpărare și noi reglementări forțează diferite moduri de operare. Analiza McKinsey arată că organizațiile care investesc în mod constant în inovație își depășesc competitorii în vremuri de criză.
În cazul nostru, deși nu ne-am fi gândit vreodată că vom face recrutare de acasă, datorită platformei digitale a grupului, am reușit să ne adaptăm rapid și să ținem motoarele turate 100%, chiar și din birourile de la domiciliu, pentru a răspunde nevoilor și așteptărilor clienților și ale candidaților.
Acestea sunt cele trei repere ce pot servi drept sprijin pentru "noua normalitate" pe piața forței de muncă, dictată de nevoia ca organizațiile să devină chiar mai agile în modul în care abordează munca. Companiile care fac pași semnificativi în ce privește diversitatea, cultura organizațională incluzivă, AI, dezvoltarea angajaților și inițiativele de employer branding vor ajunge în fața competitorilor, dacă nu sunt deja. Dacă ar fi să fac un exercițiu de privire în viitor, nu peste 60 de ani, ci peste zece, aș spune că organizațiile care continuă să investească timp, talent și energie în aceste direcții vor culege roadele efortului lor, în următoarea decadă.