Randstad România Employer Brand Research 2024
- Salariul rămâne principalul motiv pentru care angajații își dau demisia
- Evoluția în carieră este foarte importantă pentru generația Z
- 50% din angajați sunt dispuși să se mute în alt oraș pentru un job, dacă angajatorul le asigură sprijin financiar
- 58% dintre respondenți iau în considerare angajarea în străinătate, în 2024
București, 12 aprilie 2024: Sectorul IT domină topul 3 celor mai atractivi angajatori din România, conform rezultatelor Randstad România Employer Brand Research 2024, cea mai cuprinzătoare cercetare de brand de angajator din lume. Microsoft se menține pe primul loc, pentru al treilea an consecutiv, Cognizant se clasează pe locul al II-lea, iar Philips (Versuni) ocupă locul al III-lea. Industria IT rămâne cel mai atractiv sector pentru români, care evaluează un angajator în primul rând în funcție de salariu. Echitatea, măsurată pentru prima dată în acest an de cercetare, se dovedește un element esențial în alegerea unui viitor angajator, urcând direct pe poziția a patra, înainte de evoluția în carieră.
„Rezultatele cercetării din acest an ne arată că, printre tendințele și preferințele în dinamică ale angajaților, de la un alt la anul, constanta care face diferența în relația organizații – forță de muncă rămâne aceeași: brandul de angajator. Suntem, încă, în România, în etapa de rafinare a strategiilor dedicate acestei arii, pentru majoritatea companiilor, și ne bucurăm să observăm că suntem tot mai des implicați în elaborarea acestora, că ne permite să contribuim la potriviri cu adevărat semnificative între talente și angajatori”, arată Mihaela Maranca, Country Manager, Randstad Romania.
În topul pe industrii realizat de Randstad România Employer Brand 2024, cele mai atractive companii sunt Microsoft - IT, British American Shared Services Europe - servicii, Ford automotive/producție mașini, Continental - automotive/producție componente auto, Antibiotice - producție și distribuție farmaceutice, Philips (Versuni) - producție, British American Tobacco Trading - FMCG, Nokia Networks - telecom, FM Logistics - logistică, Banca Transilvania - finanțe, eMAG - retail, Oscar Downstream - petrol și gaze.
„Organizația BAT DBS Romania nu este doar un loc de muncă, ci și o platformă pentru creșterea personală și profesională, pentru dezvoltare la nivel global, având o cultură organizațională puternică și un angajament față de sustenabilitatea mediului înconjurător. Am adoptat o abordare holistică privind starea de bine a angajaților, am adoptat un program de lucru hibrid, pentru a integra momentele importante ce au loc la birou, aducând împreună echipele noastre diverse. Noul nostru birou, prietenos cu conceptul ESG, a fost proiectat pentru colaborare și implicare, cu un etaj complet flexibil, multe săli de întâlnire pentru lucru individual sau în echipă, terase, lumină naturală și design biofilic, zone de wellbeing și relaxare, precum și săli de jocuri.” – BAT DBS Romania
„Antibiotice privește cu mândrie la tot ceea ce a realizat până în prezent și vede viitorul cu multă determinare. Are deja un plan de afaceri “The Future Together” care creează vizibilitate de creștere și de performanță până în 2030. Primul pilon pe care se bazează planul de afaceri este cel de adaptare strategică a resursei umane. Aceasta înseamnă preocupare permanentă față de capitalul uman, din toate punctele de vedere: atragere și formare de talente, dezvoltare permanentă a cunoașterii și competențelor, remunerare și beneficii adaptate la piața muncii din industria farmaceutică, gestiunea carierei profesionale, programe de well-being, flexibilitate, asigurarea unui climat organizațional modern și orientat către empatie, si multe altele. Ne onorează rezultatele ce vin în urma studiilor și cercetărilor solid elaborate. Faptul că Antibiotice se poziționează permanent ca un brand atractiv și este considerat de către români un angajator de top în industria farmaceutică, ne provoaca să fim zi la zi tot mai buni.” - Mihaela Murariu, Direcția de Resurse Umane, Antibiotice SA
„În lumea dinamica a tehnologiei, Cognizant Romania creează experiențe valoroase atât pentru clienți, cât și pentru colegi, în echipele noastre, și astfel, împreună, livrăm produse digitale de top apreciate de utilizatorii finali din întreaga lume. Pasiunea pentru tehnologie si dorința de inovare ne țin conectați la obiectivul de excelență continuă.” - Raluca Dolan, HR Manager, Cognizant Romania
„Banca Transilvania este un mediu dinamic, cu oportunități reale de dezvoltare într-o organizație puternică, recunoscută pentru magnetismul brandului său. Este locul în care ești încurajat să faci the extra mile, dar și motivat să descoperi impactul pe care munca ta o are în comunitate. BT înseamnă impact, oameni și povești de viață. Tocmai din acest motiv noi suntem #PeopleofBT, iar propunerea noastră este să descoperi cine poți fi în povestea noastră.” - Banca Transilvania
„Suntem onorați să primim acest premiu, mai ales că anul trecut am derulat un amplu proces de recrutare, aducând în echipa Ford Otosan Craiova peste 1300 de membri noi. Ne bucurăm enorm că am reușit să atragem un număr atât de mare de angajați, cu atât mai mult datorită aprecierii angajaților noștri existenți, care au împărtășit experiențelele lor pozitive, au subliniat condițiile excelente de lucru și au subliniat modul în care eforturile lor sunt recunoscute și recompensate corespunzător. Crearea unui mediu de lucru pozitiv și oferirea de oportunități de dezvoltare profesională sunt parte integrantă a ADN-ului Ford Otosan. Apreciem profund dedicarea echipei noastre și pasiunea pe care aceștia o investesc în fiecare produs pe care îl construiesc. Transparența și incluziunea sunt elemente esențiale ale culturii noastre organizaționale, iar menținerea satisfacției și bucuriei angajaților noștri în ceea ce privește munca lor zilnică reprezintă principala noastră direcție.” - Müjdat Tiryaki, Președinte Ford Otosan România și director al fabricii Ford Otosan Craiova
„Povestea Continental Romania este scrisă în fiecare zi de cei peste 20.300 de colegi talentați și dedicați din Carei, Iași, Sibiu și Timișoara. Noi, #peopleofcontinental, contribuim la viitorul mobilității cu tehnologiile pe care le dezvoltăm și le producem în centrele noastre de cercetare și dezvoltare și în unitățile de producție din România. Setul nostru de valori și cultura noastră organizațională depășesc interiorul companiei și se reflectă în societate. Compania investește în oameni și în dezvoltarea lor profesională, caută mereu să ofere un mediu de muncă cât mai atractiv, indiferent că este vorba despre portofoliul de activități, infrastructură sau facilități. Totodată, suntem implicați în pregătirea viitoarei forțe de muncă prin programe dedicate studenților, clase de școlarizare duală şi prin parteneriate strategice cu instituțiile de învățământ universitare și preuniversitare. Nu în ultimul rând, suntem membri activi ai comunităților în care suntem prezenți și oferim constant sprijin acestora, alături de colegii noștri”. - Roxana Deteșan, Head of Country Communications Continental Romania.
Dacă anul trecut erau diferențe mari între sectoarele de activitate, raportat la indicele de atractivitate, în 2024, șapte au procente apropiate sau identice. Competiția pe talente nu mai are loc astfel doar între companiile din același sector, ci și cu alte sectoare. Aceasta înseamnă că, în cazul a două oferte similare la nivel salarial, din sectoare diferite, va câștiga organizația cu bradul de angajator mai puternic.
Ce își doresc angajații români, în 2024?
În România, printre principalii cinci factori care influențează alegerea locului de muncă, pe primul loc se situează pachetul salarial atractiv, fapt deloc surprinzător, având în vedere că țara noastră se află în topul țărilor din UE cu inflația cea mai mare, în 2023. Urmează atmosfera la locul de munca, stabilitatea locului de munca și echitatea (criteriu nou introdus in sondaj, situat pe locul 4).
Cele mai importante diferențe dintre așteptările angajaților și cum evaluează aceștia angajatorul curent sunt date de: 1. salariu și beneficii (doar 12% dintre respondenți afirmă ca, în 2023, au primit majorări care acoperă inflația), 2. evoluția în carieră (un aspect relativ ușor de îmbunătățit și foarte important, mai ales pentru generația Z), 3. atmosfera la locul de muncă (aceasta, prin contribuția managerilor de mijloc și a liderilor de echipă, creează cultura organizațională).
Legat de interesul față de relocare, 50% din angajați sunt dispuși să se mute în alt oraș pentru un job, dacă primesc sprijin financiar din partea companiei (casă, transport, costuri legate de mutare). Mai mult de jumătate dintre respondenți iau în considerare angajarea în străinătate, in 2024. Dacă ar fi să lucreze în altă țară, talentele ar prefera Germania, Marea Britanie și Spania sau Elveția.
Dacă în 2023 cuvintele cheie ale anului erau incluziunea și diversitatea, în 2024 acestora li s-au adăugat echitatea și inteligența artificială. Unul din doi angajați consideră că angajatorul lor le valorizează experiența și abilitățile unice. Legat de inteligența artificială, aproximativ 1 din 5 angajați o folosesc deja în mod regulat.
Salariul prea mic comparativ cu costul vieții, principalul motiv pentru demisie
Peste jumătate dintre angajații (53%) din România au demisionat sau iau în considerare să facă acest lucru, din cauza faptului că au salarii prea mici, raportate la creșterea costului vieții. Procentul este mai ridicat în cazul femeilor și al persoanelor cu educație peste medie. Primirea unei oferte de nerefuzat este, de asemenea, un motiv de demisie pentru 43% dintre respondenți. Lipsa oportunităților de dezvoltare în carieră și echilibrul dintre viața profesională și cea personală sunt cauze pentru care 1 din 3 români și-ar schimba locul de muncă. Clasica sintagmă oamenii nu își părăsesc compania, ci managerul pare a-și pierde din valabilitate; remarcăm că relația cu managerul, motiv pe locul 6 anul trecut, în 2024 a ajuns pe 11.
Agențiile de recrutare sunt în ușoară creștere ca și sursă de identificare a oportunităților de angajare. 28% dintre candidații care și-au schimbat locul de muncă au făcut-o prin intermediul acestora. În rândul platformelor social media relevante pentru inițiativele de angajare, TikTok și-a dublat impactul față de anul trecut, creștere generată de Generația Z.
Despre Randstad Employer Brand Research
Randstad Employer Brand Research este cea mai cuprinzătoare și aprofundată cercetare independentă a brandului de angajator din lume, care selectează cei mai atractivi angajatori dintre mii de companii, pe baza unei metodologii optimizate în 24 de ani de analiză a brandului de angajator la nivel global. Pentru ediția din 2024, au fost colectate opiniile a aproape 173.000 respondenți din grupa de vârstă 18-64 de ani, din aproximativ 6.084 de companii, prezente în 32 de piețe, care reprezință peste 75% din economia globală. La ediția românească a cercetării au participat 3.851 de persoane. Aceasta este realizată din 2019, în colaborare cu partenerul internațional de cercetare al Randstad, Kantar. Interviurile din cadrul studiului actual au avut loc online, în ianuarie 2024.
Despre Randstad
Randstad este cea mai mare companie de talente din lume și partenerul preferat al clienților. Ne angajăm să le oferim oportunități echitabile oamenilor din toate mediile și să îi ajutăm să rămână relevanți în lumea muncii, aflată în schimbare rapidă. Avem o înțelegere profundă a pieței muncii și ne ajutăm clienții să creeze forța de muncă de înaltă calitate, diversă și agilă de care au nevoie pentru a reuși. Cei 46.000 de angajați ai noștri din întreaga lume au un impact pozitiv asupra societății, ajutând oamenii să-și realizeze adevăratul potențial pe tot parcursul vieții lor profesionale. Randstad a fost fondată în 1960 și are sediul central în Diemen, Olanda. În 2022, în cele 38 de piețe ale noastre, am ajutat peste 2 milioane de oameni să își găsească un loc de muncă unde să se simtă bine și am consiliat peste 230.000 de clienți cu privire la nevoile lor de talente. Am generat venituri de 27,6 miliarde de euro. Randstad N.V. este listată la Euronext Amsterdam. Pentru mai multe informații, consultați www.randstad.com.
Randstad România are prezență în București, Slatina, Sibiu, Brașov și Timișoara, deservind companii care caută un partener de HR cu perspective aprofundate asupra pieței, instrumente apreciate la nivel mondial și expertiză locală, pentru nevoile lor privind forța de muncă, de la recrutare la muncă temporară, mobilitate internațională, outsourcing, programe de dezvoltare, outplacement, consultanță. Cu o echipă entuziastă de peste 100 de profesioniști și peste 2.500 de angajări pe an, Randstad România contribuie la nivel local, de peste 7 ani, la evoluția pieței muncii. Pentru mai multe detalii, vă rugăm să consultați www.randstad.ro/.