Se vorbește mult despre inteligența artificială și opusul ei, inteligența relațională. Dar ce ziceți de inteligența emoțională? Ce este exact? Cum poate fi aplicată inteligența emoțională la locul de muncă?
Știm cât de importantă este pentru relațiile din mediile emoționale, familiale și de muncă, dar ce se întâmplă în cadrul companiei? În acest articol analizăm importanța inteligenței emoționale la locul de muncă și cum poate contribui la crearea unor echipe solide și la consolidarea sentimentului de apartenență.
ce este inteligența emoțională la locul de muncă?
Tot ceea ce are legătură cu gestionarea, identificarea și comunicarea emoțiilor în mediul de lucru poate fi inclus în cadrul inteligenței emoționale la locul de muncă. Deoarece în contextul profesional, emoțiile, reacțiile, suspiciunile, ambițiile, dezamăgirile, iluziile, speranțele, frustrările, temerile, anxietățile, gratificările, satisfacțiile și alte emoții din spectrul sensibilității umane nu sunt lăsate deoparte.
Din contră, inteligența emoțională la locul de muncă presupune recunoașterea atât a vulnerabilităților, cât și a punctelor forte ale diferiților membri ai echipei, pentru a detecta nevoile, punctele de consolidare, dar și puterea pe care o deține fiecare persoană și modul în care aceasta poate aduce beneficii companiei și locului de muncă.
elementele inteligenței emoționale
Unul dintre cei mai mari promotori ai importanței și puterii inteligenței emoționale este Daniel Goleman, care a studiat acest fenomen în cărți specializate pe acest subiect, precum cea intitulată, fără alte mențiuni, Inteligența Emoțională, care i-a adus faima mondială la momentul publicării (în 1995).
Printre contribuțiile sale, se numără o clasificare în cinci elemente pentru a înțelege mai bine această gestionare emoțională:
- Auto-cunoașterea emoțională. Diagnosticarea a ceea ce ți se întâmplă, cum te simți, cum reacționezi... Conștientizarea faptului că nu suntem roboți (din fericire) și că mediul ne afectează.
- Auto-reglarea emoțională. Conștientizarea acestor emoții este primul pas spre a le gestiona, pentru a nu ne lăsa dominate de ele și a le canaliza în avantajul nostru.
- Motivația. O parte importantă a acestei auto-reglări constă în a nu te lăsa influențat de o descurajare temporară și a obține o viziune pe termen lung susținută, care se traduce printr-o motivație mai solidă, o rezistență conștientă că drumul este lung, dar că până la urmă merită.
- Empatia. Capacitatea de a ne pune în pielea altcuiva este esențială pentru a obține relații echilibrate care se îmbogățesc în timp, atât în la birou, cât și în afara muncii.
- Abilitățile sociale. Stăpânirea emoțiilor ne permite să avem abilități sociale mai bune, ținând cont că acest lucru presupune combinarea elementelor anterioare, adică auto-reglarea emoțională pentru a ști cum să gestionăm o situație complicată, stresul, competiția dintre colegi, precum și tot felul de circumstanțe care nu sunt întotdeauna ușor de gestionat în contextul muncii.
de ce este importantă în companii?
Pe măsură ce se fac progrese, beneficiile inteligenței emoționale în companii sunt pozitive din interior, pentru a dezvolta procese care se traduc și în exterior.
Angajații cu un nivel ridicat de inteligență emoțională, ce se poate observa în diverse interacțiuni, pot fi cheia pentru performanța bună a unei companii. Deoarece permite crearea unor relații profesionale mai puternice, generând canale de comunicare mai bogate, mai fluide și mai eficiente și cunoscând nevoile angajaților și anticipându-le.
O bună inteligență emoțională ne permite să facem față dificultăților zilnice, să confruntăm problemele fără să ne pierdem cumpătul sau să intrăm în panică și să atenuăm impulsurile negative sau tendințele toxice care pot apărea în situații critice sau stresante.
Prin urmare, cultivarea inteligenței emoționale la locul de muncă este importantă nu numai pentru a obține un mediu de lucru mai bun, dar va avea și un efect pozitiv asupra productivității. Deoarece o echipă care se înțelege bine, care se ajută reciproc, este cu mult mai eficientă, dinamică și motivată decât una care nu cunoaște virtuțile inteligenței emoționale.
leadership și inteligența emoțională
Unul dintre primele aspecte la care trebuie să lucreze un lider pentru a obține autoritatea morală necesară pentru a conduce echipe are legătură cu inteligența emoțională. Din nou, cele cinci elemente ale lui Goleman sunt esențiale pentru ca un lider să fie respectat, luat în considerare, iar instrucțiunile sale să fie urmate nu cu o docilitate oarbă, ci cu interesul și admirația pe care le stârnesc cei care îi iau în seamă pe ceilalți.
Un bun lider evită fără ezitare tentația de a cădea în „comandă și control”, un mod de operare care poate fi util în cazuri de criză extremă, o situație de forță majoră care apare în rare ocazii când nu există timp pentru a lua decizii consensuale. Din fericire, majoritatea situațiilor din viața de zi cu zi a unei companii nu sunt atât de extreme, astfel încât exercitarea inteligenței emoționale poate fi dezvoltată fără inconveniente majore.
Un exemplu simplu de aplicare a inteligenței emoționale în afaceri? Ascultarea, prima calitate a empatiei. Vorbim despre o ascultare activă, interactivă, care este deschisă la schimbare, pentru a transforma acea ascultare în decizii concrete. De exemplu, atunci când creează un eveniment, un lider valoros este cel care nu numai ascultă, dar își întreabă și echipa cum ar dori să planifice acel eveniment, cu ce pot contribui, cum ar planifica și derula cel mai bine etc.
Luarea în considerare a angajaților, individual și personal, generează echipe mai puternice și mai motivate, pe care liderii experimentați vor ști să le folosească în beneficiul companiei. Această realitate este ilustrată de un studiu realizat de psihologul David McClelland pe peste 30 de companii, iar cele care au pus în practică inteligența emoțională au avut o cifră de afaceri cu 20% mai mare. 25 de ani mai târziu, unele companii sunt încă reticente când vine vorba de implementarea inteligenței emoționale, o eroare care poate duce la consecințe foarte negative pentru companie.
Cum îmbunătățim inteligența emoțională la locul de muncă?
Cele cinci elemente ale lui Goleman pot fi aplicate zilnic, fără a fi nevoie să o facem în mod sistematic, ci mai degrabă ca parte a culturii companiei. Nu există o procedură rigidă și închisă (ar fi contrar esenței inteligenței emoționale) pentru a pune în practică acest mod de a acționa și de a lucra, ci mai degrabă este ceva care trebuie să emane din partea liderilor și managerilor, pentru a pătrunde treptat și în restul angajaților.
În timp, această atitudine empatică va fi consolidată și va deveni parte din filosofia companiei. Pe de altă parte, nu strică niciodată să organizați seminarii, discuții și dezbateri pe această temă, precum și să recomandați lecturi care încearcă să consolideze importanța unei bune inteligențe emoționale la locul de muncă.