Recrutorii din companiile mari și mici știu că vechea tentație a salariului mare nu mai este suficientă pentru a păstra talentele în echipă. Cu atât mai mult într-o perioadă în care tinerii își fac simțită prezența pe piața forței de muncă. Iar generația Z se impune tot mai tare și nu ezită să demisioneze dacă nu sunt convinși de factorii pe care îi consideră esențiali, precum identificarea cu valorile companiei sau sentimentul de apartenență.
1. cine face parte din Generația Z?
Generația Z este grupul de persoane născute la sfârșitul anilor 1990 și începutul secolului XXI sau anii 2000. Prin urmare, în 2024, generația Z îi cuprinde pe toți cei cu vârste cuprinse între 12 și 27 de ani.
Au crescut odată cu explozia internetului, a email-ului și a telefonului mobil, integrându-se într-o lume în care tehnologia este nelipsită și lăsând în urmă paradigma analogică.
2. caracteristicile Generației Z la locul de muncă și ce valori apreciază?
Pentru generația Z la locul de muncă, este important ca valorile lor să fie prezentate și susținute de companie. Exemple de astfel de valori sunt, lupta împotriva schimbărilor climatice, așa numitul ”social justice” (justiție socială), egalitatea de gen și sustenabilitatea.
Generația Z caută companii responsabile din punct de vedere social, atât ca furnizori de produse, cât și ca potențiali angajatori. Nu se lasă convinși de greenwashing sau de schimbări cosmetice de imagine.
Așadar, companiile trebuie să țină cont de acest aspect, atât ca ofertanți de produse, cât și ca potențiali angajatori: membrii Generației Z și Millennials apreciază companiile cu valori clare și care se preocupă de crearea unui mediu sigur și a unui sentiment de apartenență pentru angajați.
Într-o perioadă în care este din ce în ce mai dificil să atragi talente, cunoașterea acestor priorități din sistemul de valori al tinerilor este esențială pentru construirea unor companii solide cu perspective de viitor.
Potrivit datelor obținute din raportul Randstad Workmonitor 2024, printre cele mai importante priorități ale Generației Z la locul de muncă se numără următoarele:
program flexibil și muncă remote:
În timpul pandemiei, mulți angajați s-au obișnuit cu activitatea remote și programul flexibil. Aceștia au putut observa avantajele în ceea ce privește concilierea vieții de familie și impactul asupra realizării obiectivelor stabilite.
Conform datelor din studiu, pentru 2 din 5 respondenți, lucratul remote este non-negociabil. Iar pentru 41% dintre ei, programul flexibil este un factor important atunci când acceptă un loc de muncă sau chiar demisionează.
Dacă ne concentrăm pe datele furnizate de angajații care aparțin Generației Z, aceste cifre cresc la 46% în ceea ce privește preferința pentru munca remote și până la 51% pentru program flexibil.
Trebuie remarcat faptul că există un conflict între companie și angajat, deoarece prima încearcă din ce în ce mai mult să revină la „rutina” de dinainte de pandemie și să solicite o prezență mai mare la birou, conform a 41% dintre respondenți.
libertatea de exprimare:
Posibilitatea de a fi tu însuți în compania în care lucrezi este aproape o nevoie imperioasă pentru mulți angajați. Potrivit datelor obținute din raport, o treime dintre respondenți recunosc că nu se simt capabili să ofere tot ce au mai bun la locul de muncă, în timp ce o cincime spun că modul lor de a fi la muncă este diferit de cel din viața personală. Acest lucru se poate datora fricii de posibile replici din partea companiei și, prin urmare, lipsei de înțelegere.
Conform rezultatelor obținute din raportul Randstad Workmonitor 2024, 29% spun că superiorii lor nu îi înțeleg pe oamenii din generația lor:
- 24% generația X
- 21% generația baby boom
- 34% generația Millennials
- 40% generația Z
Această situație provoacă o lipsă de conexiune între angajat și companie, ceea ce înseamnă de asemenea că un sfert dintre angajații chestionați nu se simt confortabil să își exprime ideile sau punctele de vedere din teama de a fi judecați sau discriminați de către compania în care lucrează. Mai mult, 55% susțin că nu sunt ei înșiși la locul de muncă; cei care aparțin Generației Z și Millennials fiind cei care ies cel mai mult în evidență în acest sens.
formare și dezvoltare:
Generația Z la locul de muncă susține formarea și dezvoltarea ca fiind una dintre principalele lor priorități, fie pentru a se perfecționa în postul actual, fie pentru locuri de muncă viitoare, în aceeași companie sau alta. Aproape trei sferturi dintre respondenți apreciază că firma oferă posibilități de formare și dezvoltare, subliniind că Generația Z și Millennials au ajuns la procente de 80% și, respectiv, 79%.
Preferințele de formare se concentrează pe abilitățile cu cea mai mare progresie în viitor, cum ar fi inteligența artificială, informatica și cunoștințele tehnologice. De asemenea, 22% au preferințe pentru abilitățile de comunicare și prezentare, iar 21% pentru management și leadership.
Află mai multe date despre ceea ce valorifică Generația Z la locul de muncă descărcând raportul complet Randstad Workmonitor 2024.