Un factor cheie pentru a-ți afirma interesul personal la locul de muncă este să acționezi cu încredere apelând la stilul de comunicare potrivit. În astfel de situații, pe lângă competențele tale profesionale, asertivitatea poate fi de mare ajutor.

Dar ce presupune această abilitate, ce beneficii poate aduce și la ce ar trebui să fii atent când o folosești?

Asertivitatea este o formă de comportament care te ajută să rămâi încrezător în situații dificile și îți permite să gestionezi corect situații de comunicare, complexe, încărcate emoțional. Este o abilitate care poate fi învățată și dezvoltată continuu. Prin stăpânirea unora dintre principalele sale caracteristici, vei putea comunica mai eficient atât în mediul profesional cât și în afara acestuia.

 

sensul asertivității.

Odată cu răspândirea cunoștințelor din domeniul psihologiei, dar și progresul instruirii în comunicare, utilizarea conștientă a asertivității devine o nevoie din ce în ce mai tipică atât în viața personală, cât și în muncă.

Comunicarea asertivă înseamnă să te exprimi clar, să iei în considerare și punctele de vedere ale celorlalte persoane implicate în discuție, și să fii capabil să îți susții poziția evitând orice fel de comportament pasiv sau agresiv. În cazul comportamentului pasiv, avem tendința de a pune interesele celorlalți înaintea intereselor noastre pentru a evita conflictele. Pe de altă parte, cei care comunică agresiv reușesc să își susțină punctul de vedere, dar în multe cazuri nu țin cont și de punctul de vedere al celorlalți. Folosind un ton ofensator, ei nu caută un acord, ci au în vedere în primul rând propriile interese.

 

limitele asertivității.

Deși comunicarea asertivă te poate ajuta în multe situații, este important să o folosești în situațiile potrivite și la momentele potrivite. Pot exista situații în care stilul de comunicare ideal este altul. Spre exemplu într-o situație de criză, poți pierde timp dezvoltând pe deplin asertivitatea (aici sunt adesea necesare decizii rapide, decisive).

Folosirea inadecvată a asertivității și exagerarea anumitor elemente sunt și ele o problemă. Dacă motivația ta principală este să îți afirmi propriile interese, chiar dacă o faci în spatele măștii asertivității (agățându-te de frazele sale clasice) această situație de comunicare este încă despre tine.

Încearcă să empatizezi cu persoana cu care comunici și să arunci o privire critică și asupra ta, astfel vei avea șanse mai mari de a obține un strat de asertivitate în cadrul discuției. În acest fel vei reuși să depășești clișeele de management, să spargi bariera superficialității și în final să ajungi la rezultate reale.

 

avantajele comunicării orientate spre soluții la locul de muncă.

În cazul comunicării asertive, ne străduim să găsim o soluție acceptabilă pentru toată lumea, care să aibă un efect pozitiv asupra mediului profesional, să faciliteze cooperarea pe termen lung chiar și în situații tensionate și, astfel, să reducă stresul cotidian. Dacă alegem această metodă, nu numai că vom putea să ne afirmăm propriile interese, dar vom putea și să acceptăm opiniile celorlalți și să putem dezvălui cauzele reale ale situațiilor controversate. Comunicarea orientată spre soluții se bazează pe respectul reciproc și reconcilierea diplomatică a intereselor, cu scopul de a ajunge în punctul în care toată lumea are de câștigat. Ca urmare a unui stil deschis, onest și respectuos, există șanse mai mari să se găsească o soluție ideală sau cel puțin acceptabilă pentru toată lumea.

 

cum îți poți îmbunătăți asertivitatea.

Utilizând în mod conștient instrumentele de comunicare potrivite în funcție de context, te poți reprezenta mai eficient la locul de muncă:

  • expune-ți în mod clar poziția comunicând cu ceilalți în mod deschis și sincer.
  • modelează în mod conștient accentul, tonul vocii, volumul. Nu este important doar ceea ce spui, ci și modul în care o spui: la un volum normal, formulează cu fermitate ceea ce ai de spus, evitând însă agresivitatea. Înainte să inițiezi discuția propriu-zisă, ar trebui să încerci să intri într-o stare emoțională calmă. Este important să nu lași  procesele emoționale care au loc în interiorul tău să conducă discuția.
  • asigură-te că limbajul corpului este în concordanță cu ceea ce ai de spus, astfel încât să nu induci în eroare persoana cu care comunici spunând altceva decât ceea ce indici nonverbal.

Când vorbești, încearcă să expui fapte concrete, nu să exprimi opinii bazate pe presupuneri și totodată încearcă să judeci. Trebuie să îți afirmi interesele rămânând obiectiv în raport cu circumstanțele.

Exersează cât mai mult! Asertivitatea este o formă de comportament care poate fi învățată, cu o utilizare regulată va deveni mai naturală pentru tine în timp.

 

sfaturi pentru a acționa cu mai multă încredere la locul de muncă.

Abordarea unei atitudini încrezătoare în timpul activității profesionale este esențială, deoarece acest aspect îți oferă credibilitate și evidențiază în mod corespunzător cunoștințele. 

Totuși trebuie să ai în vedere faptul că stilul de comunicare trebuie să fie adaptat în funcție de situație. În cazul în care discuți cu un coleg ce are un stil de comunicare agresiv, îți va fi, poate, mai dificil să îți impui punctul de vedere. În același timp, discutând cu un coleg al cărui stil de comunicare este pasiv, acesta te poate considera agresiv. Așadar va trebui să găsești varianta optimă pentru fiecare situație.

Ținând cont de câteva sfaturi vei reuși să pari mai încrezător în majoritatea situațiilor:


Asigură-te că ești la curent cu ultimele noutăți în raport cu proiectele emergente. Indiferent cât de agresivi în comunicare ar fi unii colegi, îi poți convinge ușor dacă vii cu argumente bazate pe fapte concrete.

Verifică atent toate datele de care ai nevoie înainte de o dezbatere. Dacă știi că te așteaptă o discuție dificilă, va trebui să te pregătești până la cel mai mic detaliu, astfel încât să îți poți argumenta în mod corespunzător poziția și să nu fii ușor de jenat.

Fii conștient de punctele tale forte. Într-o situație controversată poate fi util să te axezi pe atuurile tale și să nu lași discuția să se ducă într-o direcție ce ar putea scoate în evidență posibilele tale puncte slabe sau calitățile mai puțin avantajoase. 

Fii deschis la feedback și ține cont de percepția colegilor asupra ta. Poți valorifica orice comentariu critic, dar constructiv. Acordă atenție feedback-ului, dar nu face situația mai ”dramatică” decât este cazul. Încearcă să transformi orice fel de comentariu negativ în ceva pozitiv pentru tine. 

Formulează-ți orice părere sau feedback într-un mod constructiv. Atunci când acorzi o părere unui coleg, nu vrei doar să critici și să cauți greșeli, ci mai degrabă să îl ajuți să se dezvolte și sp fie motivat. Încearcă să fii empatic cu colegii.