La nivel global, aproape jumătate dintre angajați se declară entuziasmați cu privire la integrarea inteligenței artificiale la locul de muncă, după cum relevă Q3 2023 Workmonitor pulse survey*, realizat de Randstad. Surprizele pe care le relevă cercetarea legat de așteptările forței de muncă, pentru trimestrul al treilea al acestui an, nu se opresc aici. Dezvoltarea abilităților de utilizare a AI se află pe locul al III-lea în topul training-urilor dorite de angajați, după management și leadership (locul I) și wellbeing  și mindfulness (locul al II-lea), însă este unul dintre cele mai puțin oferite de companii.

Doar 13% dintre respondenți au avut acces la oportunități de dezvoltare în ultimul an
Doar 13% dintre respondenți au avut acces la oportunități de dezvoltare în ultimul an

Mai mult de 50% din forța de muncă își dorește să se perfecționeze în direcția utilizării AI, însă numai 13% a primit cursuri dedicate acestei abilități, în ultimul an. Este adevărat că, în acest context de deschidere și entuziasm, există și un procent destul de mare al angajaților care se arată preocupați față de perspectiva utilizării AI la locul de muncă – 39%, adică aproximativ 2 din 5 angajați. 

Conform datelor furnizate de Q3 2023 Workmonitor pulse survey, Randstad, forța de muncă globală se așteaptă să primească sprijin de la angajatori, pentru a se menține relevată, pe fondul unei economii extrem de dinamice. Nevoia resimțită în această direcție este atât de importantă pentru angajați, încât peste o treime din aceștia (37%) sunt dispuși să își părăsească locul de muncă în următoarele 12 luni dacă așteptările lor legate de învățare și dezvoltare nu sunt împlinite.

Remarcăm în mod special determinarea respondenților din Generația Z de a primi dezvoltarea pe care o consideră potrivită pentru cariera lor, iar dacă acest lucru nu se întâmplă, 47% declară că sunt gata să își dea demisia. Este evident că pentru această generație învățarea și dezvoltarea este mai importantă decât flexibilitatea, care la ediția din trimestrul al II-lea al studiului s-a desprins detașat ca fiind beneficiul vedetă în rândul angajaților.

Este pentru prima dată, în cei 20 de ani de când Randstad realizează studiul Workmonitor, când putem identifica această tendință într-un segment generațional, ceea nu poate fi decât îmbucurător pentru perspectivele de viitor legate de nivelul de pregătire al forței de muncă.

Entuziasmați cu privire la introducerea AI la locul de muncă
Entuziasmați cu privire la introducerea AI la locul de muncă

AI, aliat pentru dezvoltarea și promovarea angajaților.

Revenind la AI, majoritatea angajaților (52%) consideră că aceasta va contribui la dezvoltarea și promovarea lor, mai degrabă decât la pierderea locului de muncă. Datele sunt susținute de observațiile noastre din teren, unde sesizăm o tendință în creștere a anunțurilor de angajare unde sunt solicitate, printre altele, abilități AI. Conform datelor furnizate de propriii noștri roboței AI, acest gen de postări au crescut cu 2.000% numai din luna martie, la nivel global.

Mai mult, potrivit raportului Viitorul muncii 2023/ Future of Jobs 2023, realizat de World Economic Forum, majoritatea companiilor au în plan accelerarea proceselor de automatizare, ca parte a strategiei lor de resurse umane. Și au în vedere să îți mute mulți angajați din roluri a căror importanță este în scădere, în unele care să le permită dezvoltarea. 

AI suferă cea mai mare diferență dintre cererea și oferirea de training-uri
AI suferă cea mai mare diferență dintre cererea și oferirea de training-uri

Predicțiile macro-economice întăresc și confirmă importanța AI în mediul de lucru, sesizată de angajați: se estimează că 1 miliard de locuri de muncă vor fi transformate radical de tehnologie, în următoarea decadă. În fața acestui fenomen, pe lângă măsurile luate de fiecare angajator în parte, sunt esențiale inițiative colective, menite să susțină dezvoltarea de abilități și de platforme educaționale adaptate cerințelor timpurilor moderne.

Este îmbucurător să știm că astfel de demersuri au fost făcute deja. De exemplu, Randstad face parte din programul Reskilling Revolution, inițiat de World Economic Forum, care își propune să îi pregătească pe angajați cu abilitățile necesare pentru securizarea locului de muncă, pe măsură ce soluțiile tehnologice, precum inteligența artificială, susțin automatizarea proceselor și preiau din responsabilitățile actuale ale oamenilor. Peste 350 000 de persoane din lumea întreagă au beneficiat deja de această ambițioasă inițiativa, din ianuarie 2020, când a fost lansată.

Provocări? Sunt din plin. Cercetarea noastră arată că nu toți angajații au acces la oportunitățile de învățare și dezvoltare necesare pentru a se adapta la această schimbare rapidă. Doar 13% dintre respondenți au avut acces la oportunități de dezvoltare în ultimul an și, ceea ce este și mai alarmant, doar 6% dintre muncitorii de zona de producție (blue collar) au beneficiat de ele, într-un context în care revin obligatorii: în viitor, pe măsură ce automatizarea devine din ce în ce mai prezentă, cei care nu au pregătirea necesară de a o integra în activitatea lor riscă cel mai mult să-și piardă locul de muncă. Poate că AI este adesea asociată cu domenii de înaltă competență, însă realitatea este că toți angajații, din toate departamentele, vor trebui să dobândească abilități legate de aceasta pentru a rămâne relevanți pe piața muncii.

Ce pot face angajatorii? Iată câteva aspecte critice care merită abordate:

  • Gestionarea schimbării: comunicarea clară a beneficiilor automatizării și definirea așteptărilor reduc anxietatea și rezistența la schimbare. Setarea unor obiective realiste și a termene limită este esențială.
  • Învățare și dezvoltare: resursele dedicate formării și dezvoltării sunt cruciale. Angajații trebuie susținuți să învețe cum să utilizeze AI, pentru a-și îmbunătăți eficiența și calitatea muncii.
  • Feedback din partea forței de muncă: posibilitatea oferită angajaților de a influența modul în care tehnologia este implementată la locul de muncă vine cu multiple beneficii. Prin intermediul sondajelor și al sesiunilor de feedback, pot fi identificate probleme și soluții mai bune. Totodată, atunci când oamenii sunt consultați, deschiderea lor de a asimila noul crește.

Cu investiții în învățare și dezvoltare și implicarea forței de muncă în procesul de adoptare a tehnologiei, putem transforma teama în încredere și valorifica potențialul inteligenței artificiale pentru beneficiul nostru comun. Este un efort pe care l-aș pune printre prioritățile organizațiilor, pentru că avem șansa de a redefini munca într-un mod care să ne ofere evoluție, echilibru viață profesională – viață personală și satisfacții financiare mai mari. Voi cum vedeți lucrurile?

*Cercetarea, realizată online în luna august, a cuprins un eșantion de 7.100 de angajați cu vârsta cuprinsă între 18 și 67 de ani, din 5 piețe cheie: SUA, Marea Britanie, Australia, India și Germania.

 

*articol publicat in Business Magazin.

cauți un loc de muncă?

vezi toate rolurile