Pentru ca o organizație să funcționeze ca un angrenaj perfect, cu fluiditate, consistență și echilibru, are nevoie de un motor care să conducă mișcarea: un lider excelent. Aceasta este figura esențială pentru stabilirea obiectivelor, coordonarea echipelor și menținerea performanței și motivației maxime a profesioniștilor. Oricine poate deveni o figură autoritară capabilă să stabilească anumite linii directoare, dar leadershipul este mult mai mult.

Dacă pentru un profesionist este esențial să dețină o serie de soft skill-uri care îl fac cel mai competent, un bun lider trebuie să dea dovadă și de calități care îi garantează performanța optimă. Angajamentul personal și valorile sale etice se vor reflecta în managementul său zilnic sub forma unei munci eficiente, satisfacției profesionale a angajaților săi și, în cele din urmă, a celor mai bune rezultate.

În continuare, vom vorbi despre valorile unui lider. Acelea care se vor reflecta în managementul lor zilnic sub forma unei activități eficiente. Hai să începem!

lider
lider

1. Responsabilitate

Un lider are responsabilitatea finală de a conduce o echipă, însă a fi lider nu înseamnă doar să ai ultimul cuvânt și să fii vocea conducătoare în luarea celor mai importante decizii. Responsabilitatea implică preluarea sarcinii pentru orice greșeli pe care le-ar putea face echipa și să o reprezinte, deoarece obligația sa este de a preveni orice eventualitate printr-un management excelent.

Liderul poartă pe umeri responsabilitățile individuale ale fiecărui membru al echipei și, bineînțeles, pe ale sale:

  • Stabilirea obiectivelor de afaceri: Pe lângă stabilirea unor obiective realiste, realizabile și adecvate capacităților organizației, liderul stabilește căile care vor fi urmate pentru a le atinge. El sau ea trebuie să armonizeze toate interesele, să coordoneze acțiunile și să mențină motivația echipei.
  • Inovare: reinventarea și capacitatea de a conduce echipa spre o creștere care oferă rezultate din ce în ce mai bune presupune un spirit vizionar și creativ.
  • Luarea deciziilor: confruntarea dificultăților și alegerea celor mai potrivite căi este esențială pentru depășirea tuturor provocărilor.
  • Prioritizarea corectă: nu întotdeauna este posibil să realizezi totul, iar liderul trebuie să fie conștient de care sarcini necesită cea mai mare urgență. Timpul este principala resursă disponibilă echipei și trebuie optimizat cât mai bine.
  • Conducerea prin exemplu: a deveni cel mai bun exemplu pentru profesioniști este un instrument excelent pentru a-i motiva și încuraja. Nu este vorba doar de a afișa o conduită impecabilă, ci și de a transmite entuziasm pentru proiecte.

2. Empatie

Cei mai buni lideri știu să se pună în pielea profesioniștilor din echipa lor, înțelegând și anticipând nevoile acestora. Cele mai inteligente decizii sunt luate de liderii care sunt pe deplin conștienți de capacitățile și limitările oamenilor din subordine. Cea mai fluentă comunicare se materializează atunci când liderul este o persoană accesibilă și abordabilă, care înțelege realitatea subiectivă a celorlalți oameni fără a-și pierde propria perspectivă. Este capabil să devină un ghid în cele mai dificile momente.

Secretul este de a face oamenii să simtă că sentimentele, preocupările și opiniile lor sunt importante. Punerea în practică a empatiei presupune demonstrarea voinței de a fi mereu alături și de a încerca:

  • Să cunoști echipa: Discuțiile cu profesioniștii, observarea modului lor de lucru și interesul pentru situația lor personală permit relații mai strânse și facilitează fluxul comunicării. Într-un mediu deschis și prietenos, vor fi mai ușor de detectat și abordat orice obstacole care pot avea originea în circumstanțe personale. Totodată va permite și o gestionare mai bună a talentelor, deoarece liderul care cunoaște bine punctele forte individuale ale personalului său este capabil să le valorifice mai bine potențialul.
  • Să asculți activ: Asta implică să asculți și să înțelegi conținutul din spatele cuvintelor, să înțelegi sarcina emoțională a acestora și să transmiți interes și preocupare. Este important să fii atent la limbajul non-verbal, deoarece gesturile, expresiile și posturile transmit la fel de mult ca și cuvintele în sine.

3. Modestie

Un lider bun este capabil să facă față oricărui obstacol pentru că își recunoaște greșelile și nu își ascunde slăbiciunile. În fața neprevăzutului, nu își pierde energia arătând cu degetul, își asumă responsabilitatea și caută soluții reale.

Un lider umil este deschis învățării, dă voce echipei sale și împarte succesul cu ei. Știe că nu este perfect și că punctul său de vedere nu este întotdeauna cel mai bun, de aceea se bazează pe profesioniștii săi și mizează pe diversitatea gândirii, pentru că nu gândește ca „eu”, ci ca „noi”.

5 valori
5 valori

4. Respect

Respectul este o calitate necesară în toate domeniile relațiilor umane, dar mai ales în cele care implică o relație de subordonare. Este important ca profesioniștii să simtă respectul pe care îl inspiră o figură de autoritate precum un lider, însă este necesar să se facă o distincție între respect și intimidare. În timp ce respectul este asociat cu valori precum admirația, intimidarea se bazează pe insuflarea fricii. Deși există o verticalitate organizațională și liderul este situat la un nivel superior, adevăratul respect se manifestă atunci când ambele părți pot recunoaște valoarea celuilalt.

Respectul unui lider față de profesioniștii din subordine nu înseamnă doar să îi trateze cu politețe, ci și să le recunoască eforturile, ideile și abilitățile, adresându-se lor întotdeauna pe picior de egalitate. Un lider care nu își arată respectul față de profesioniștii săi riscă să le piardă loialitatea și angajamentul.

5. Încredere

A avea încredere în echipă este esențial pentru a genera motivația necesară pentru a garanta productivitatea maximă a acesteia, iar plasarea unor așteptări adecvate asupra profesioniștilor este un instrument psihologic foarte benefic cunoscut sub numele de efectul Pygmalion.

Încrederea este esențială pentru delegarea responsabilităților, un proces esențial în munca de conducere. Distribuția sarcinilor este esențială pentru ca munca echipei să decurgă fără probleme. Un lider care își are încredere echipele știe să le recunoască potențialul și să îl promoveze și se angajează să le delege atribuții pentru a atinge cele mai înalte niveluri de angajament în cel mai bun mediu posibil.

Figurile de lider joacă din ce în ce mai mult un rol mai motivator, de promovare și coordonare decât unul instructiv sau pedagogic. Noii lideri dau mai puține ordine și prioritizează mai mult aspecte precum îmbunătățirea experienței talentelor prin intermediul bunăstării lor. Sunt mult mai apropiați și își cunosc mai bine echipele, ceea ce le permite să realizeze o gestionare a talentelor cât mai strălucită.